Pitanja i odgovori 

Pet pitanja i odgovora

Podijelite!

1. Odlazak proricateljima sudbine

PITANJE: U braku sam već pet godina. Muž i ja imamo nekih ‘’sitnih trzavica’’, tako da sam otišla jednom hodži i potražila pomoć, a on mi je rekao da nam se ‘’zvijezde ne podudaraju’’. Zanima me šta to tačno znači, jer želim da moj brak opstane?

ODGOVOR: Uvažena sestro u vjeri, mnogo toga bi se trebalo kazati da odgovor na vaše pitanje bude potpun, mi ćemo se zadovoljiti sa nekoliko napomena. Prvo, to što imate nekih sitnih trzavica u braku, ni u kojem slučaju ne treba da vas brine. Zapamtite dobro, ne postoji brak bez trzavica, ali postoje brakovi i bračni drugovi koji ne znaju kako se rješavaju bračne trzavice. Ako je u kući Allahovog Poslanika, a on najodabraniji Allahov rob i onaj koji je najpotpunijeg morala, bilo određenih nesuglasica, pa zar da se čudimo ako u kući nekog od nas ima problemčića. Sve dok su te trzavice sitne, to nije veliki broblem. Mnogo je ljudi koji imaju velikih trzavica u braku i opet se ne žale. Svakako to nije razlog da se bračni problemi ne rješavaju, ali naglašavamo da postojanje određenih sitnih trzavica u braku nije u osnovi neka iznenađujuća stvar.

Drugo, to što vam je kazao taj “hodža” je diplomatski odgovor koji može da se kaže svakom čovjeku na planeti, i da se od njega na kulturan način izmudri koja parica na ime “rješavanja problema”. To ako bismo na tu izjavu gledali onako objektivno, bez gledanja u njenu akaidsku pozadinu. Najlakše je čovjeku koji ti dođe sa problemom kazati: “Zvijezde vam se nisu podudarile” i gotovo.

Ako se toj izjavi pristupi sa akaidske strane, ona je veoma opasna, naročito ako dolazi od onih koji se profesionalno bave obmanjivanjem ljudi i stjecanjem imetka na tuđim nedaćama, pa tako ljudima prodaju maglu upakovanu u celofanu “otvaranja zvijezda”. Šta je to otvaranje zvijezda? Čista obmana ljudi!

Uzvišeni Allah na više mjesta u Kur’anu jasno daje do znanja da budućnost i gajb ne zna niko osim Uzvišenog Allaha. Kazao je Uzvišeni Allah: “Reci: ‘Niko, osim Allaha, ni na nebu ni na Zemlji, ne zna što će se dogoditi; i oni ne znaju kada će oživljeni biti.” (En-Neml, 65)

Samo me zanima kako bi se ti stručnjaci izvukli kada bi ih neko upitao kako to da Allahov Poslanik nije znao gajb, a oni putem nekih svojih prevara zamotanih u celofan “otvaranja zvijezda” poznaju čije su se zvijezde poklopile, a čije nisu.

Uzvišeni Allah u Kur’anu nam spominje da gajb, budućnost, ne zna ni Allahov Poslanik: “Reci: ‘Ja ne mogu ni samome sebi neku korist pribaviti, ni od sebe kakvu štetu otkloniti; biva onako kako Allah hoće. A da znam gajb, stekao bih mnoga dobra, a zlo bi bilo daleko od mene; ja samo donosim opomene i radosne vijesti ljudima koji vjeruju.” (El-Earaf, 188)

Zaista je čudno kako ljudi vjeruju nekom polupismenom čovjeku, a ne vjeruju u ono što im je rekao Allahov Poslanik, koji ne govori po hiru svome, već je to objava od Allaha. Jedne prilike je djevojčica pjevala u prisustvu Allahovog Poslanika, pa kada je kazala: ”Među nama je Poslanik koji zna šta će biti sutra” , naredio joj je da to više ne ponavlja i da pjeva ono što je pjevala prije, govoreći da gajb – budućnost ne poznaje niko osim Uzvišenog Allaha.” (Buharija)

Shodno tome, odgovor na vaše pitanje o tačnom značenju rečenice “zvijezde nam se ne podudaraju”, glasi – da vas je neko dobro prevario, da vam priča izmišljotine i da vam u vašem neznanju petlja i laže. Ako znaju čija zvijezda se poklapa sa čijom i čija se ne poklapa, neka nama kažu šta će se sutra desiti. Nikada!

Muslimani vjeruju, na osnovu mnogih argumenata, da budućnost – gajb ne zna niko osim Uzvišenog Allaha. Mnogo je argumenata koji potvrđuju spomenutu činjenicu – da jedino Uzvišeni Allah poznaje gajb, a to nam potvrđuju riječi Uzvišenog: “U Njega su ključevi gajba, samo ih On zna, i On jedini zna šta je na kopnu i šta je u moru, i nijedan list ne opadne a da On za njega ne zna; i nema zrna u tminama Zemlje niti ičeg svježeg niti ičeg suhog, ničeg što nije u jasnoj Knjizi.’’ (El-En’am, 59)

Uvažena sestro, vjera islam strogo zabranjuje odlazak bilo kome ko ljudima proriče sudbinu, govori o budućnosti, bez obzira kakvim to imenima oni zvali: otvaranjem zvijezda, horoskopom, bacanjem graha, kašika, izljevanjem stra(v)he, i sličnih stvari.

Od Ebu Hurejre, r.a., prenosi se da je Allahov Poslanik rekao: ”Ko ode gataru –vračaru ili proroku, te povjeruje u ono što mu kaže, taj je uznevjerovao – negirao ono što je objavljeno Muhammedu.” (Ebu Davud, Tirmizi, vjerodostojnim ga je ocijenio šejh Albani) A Allah najbolje zna!
_______________________________________________________

2. Pomaganje u podizanju kamatnog kredita i pomaganje nevjernicima da stupe u međusobne ljubavne veze

PITANJE:

Selam alejkum, poštovana braćo!

Muž i ja živimo u dijaspori i, elhamdulillah, pokušavamo da se pridržavamo sunneta koliko možemo, ali u zadnje vrijeme moj je muž imao nekoliko ispada (prvi put da od njega doživim takvo nešto) za koje on smatra da nisu grijeh, a meni se opet tako ne čini. Naime, otac moga muža (koji ne prakticira vjeru) predao je za zahtjev za dodjelu kredita i prvo mu ga nisu odobrili, a sada mu traže da dodatno priloži neke dokumente i onda će mu odobriti kredit. Nakon tog saznanja, on je rekao mom mužu da uzme te papire, kopira i pošalje u banku da bi što prije dobio kredit. Ja sam mužu rekla da to ne čini jer se bojim da onda i on neće snositi dio grijeha za to, ali on ne želi da odbije jer ne zna kako da kaže svome ocu da neće da pošalje dokumente. Stoga me zanima da li je taj njegov postupak, ako ga učini, grijeh?

Drugo, nedavno se mom mužu na poslu desilo da je šefu kjafiru ‘’namjestio’’ djevojku kjafirku, na taj način što je njoj rekao kako se ona sviđa njegovom šefu i eto dogovorio im sastanak. On smatra da pošto su oni svakako nevjernici (nisu uopće muslimani) da nema problema uraditi nešto takvo. Da li je to stvarno istina? Da vas Allah, s.v.t., nagradi za sav trud!

ODGOVOR:

Uvažena sestro u vjeri, koliko ja vidim, u oba slučaja vi ste u pravu. Što se tiče prvog slučaja, ako se radi o kamatnom kreditu (a po svemu sudeći to je u pitanju, jer da to nije kamatni kredit, ne bi bilo potrebe za reagiranjem), ako je vaš muž znao o kojoj vrsti kredita se radi, nije trebao da prihvati spomenutu stvar. Uzimanje kamatnog kredita u osnovi je strogo zabranjeno. Nakon toga, bilo koji vid pomaganja u ostvarenju toga smatra se grijehom. Uzvišeni Allah kaže: “Potpomažite se u dobročinstvu i bogobojaznosti, a nemojte se potpomagati u grijehu i neprijateljstvu.” Činjenje te usluge zasigurno je potpomaganje u grijehu.

Šta je trebao uraditi vaš muž?

Trebao je na lijep način kazati svojim roditeljima, a u osnovi on je taj koji im je trebao kazati da je uzimanje kamatnog kredita strogo zabranjeno i maksimalno se potruditi da ih odvrati od toga, da ne želi da bude saučesnik u uzimanju kamatnog kredita na bilo koji način. To se ne bi smatralo nepokornošću roditeljima, jer pokornost roditeljima nije neograničena, naprotiv ona je ograničena onim što je dozvoljeno vjerom.

Allahov Poslanik je kazao: “Nema pokornosti stvorenjima u nepokornosti Stvoritelju – Allahu; pokornost je u dobročinstvu.” (Ebu Davud, br. 2625, od Alije, r.a., vjerodostojnim ga je ocijenio šejh Albani) Ovaj hadis je veliki temelj u poglavlju pokornosti stvorenjima. Pokornost stvorenjima, što obuhvata i roditelje, je u granicama dozvoljenih stvari, nikako u onome što je zabranjeno vjerom.

Što se tiče drugog slučaja, njegova konstatacija da je to učinio jer su oni ionako nevjernici, nije opravdavajuća za ono što je učinio. Ovaj problem proizlazi iz nepoznavanja jednog velikog pitanja u vjeri, a to je da li se šerijatski tekstovi (naredbe i zabrane) podjednako odnose na nemuslimane kao što se odnose i na muslimane. Izuzetno mnogo pitanja, naročito danas, vezuje se za ovo temeljno pitanje. Ljudi koji žive na Zapadu trebali bi dobro da se upoznaju sa ovom tematikom, jer bi ih njeno nepoznavanje moglo skupo koštati, dok poznavanje iste može da ih riješi mnogih dilema u svakodnevnom životu.

Ispravno mišljenje je ono koje zastupa velika većina islamskih učenjaka, a to je da se svi šerijatski tekstovi podjednako odnose i na nevjernike kao i na muslimane, s tim što kada bi nevjernici i uradili neki od ibadeta koji im je naređen u stanju nevjerstva, to im ne bi bilo validno, jer nemaju osnove, a to je islam.

Doista je mnogo argumenata koji potvrđuju tačnost spomenutog stava, da se šerijatski tekstovi podjednako odnose na nevjernike kao i na muslimane, a jedan od najpoznatijih dokaza za to jesu riječi Uzvišenog Allaha: “Svaki čovjek je odgovoran za ono što je radio, osim sretnika, oni će se u džennetskim baščama raspitivati o nevjernicima: ‘Šta vas je u Sekar (Džehennem) dovelo?’ ‘Nismo’ – reći će – ‘bili od onih koji su molitvu obavljalii od onih koji su siromahe hranili, i u besposlice smo se sa besposlenjacima upuštali, i Sudnji dan smo poricali, sve dok nam smrt nije došla.’” (El-Mudesir, 38-47) Ovaj ajet jasno ukazuje na to da razlog zbog kojeg su nevjernici kažnjeni bacanjem u Džehennem jeste i to što nisu obavljali namaz. Da im to nije bila obaveza, Allah ih ne bi kažnjavao zbog toga.

Ako smo to ispravno shvatili, tj. da se šerijatski tekstovi podjednako odnose na nevjernike kao i na vjernike, onda kažemo da ako taj postupak nije dozvoljen u pogledu muslimana, onda nije dozvoljen ni u pogledu nemuslimana. A Allah najbolje zna!
______________________________________________________________

3. Nošenje tijesne i prozirne odjeće pred mužem u toku posta

PITANJE:

Selam alejkum! Da li u toku ramazanskog posta mogu pred svojim mužem, u kući, da nosim kratku i prozirnu odjeću koju on voli? Inače, živim sa mužem i dva mala sina.

ODGOVOR:

Što se tiče oblačenja kratke i prozirne odjeće u toku dana u kojem žena posti, to je u osnovi dozvoljena stvar. Dakle, kao što je to dozvoljeno ženi izvan ramazana, isto tako je to dozvoljeno u danu kada posti. Post i odijevanje su dvije zasebne stvari koje nisu vezane nikakvim uzročno-posljedičnim vezama. Ispravnost posta nije uvjetovana pokrivanjem stidnih dijelova tijela kao što je to slučaj sa namazom, kao što nije uvjetovana pravnom čistoćom, abdestom i gusulom.

U pogledu vaših sinova, ako su oni u dobi u kojoj znaju razlikovati stidni dio tijela od onoga koji to nije, i upadljivo gledaju u stidne dijelove tijela, onda vam nije dozvoljeno da pred njima otkrivate avrete, ali ako nisu još dostigli tu dob, onda je to dozvoljeno. Djeci koja znaju razlikovati stidne djelove tijela od onih koji to nisu, pred njima je ženi dozvoljeno da otkrije ono što može da otkrije pred muškarcima koji su joj mahremi. A Allah najbolje zna!
___________________________________________________________

4. Validnost pojedinačnog namaza u kojem se ne prouči ezan ili ikamet

PITANJE:

Selam alejkum! Da li treba učiti ezan ili ikamet kad obavljamo namaz pojedinačno, dakle, ne u džematu, i da li je taj namaz ispravan ako to ne učimo? Hvala i da vas Allah, s.v.t., nagradi!

ODGOVOR:

Veliki broj učenjaka smatrao je pohvalnim, a ne obaveznim, da čovjek koji klanja sam, a ne u džematu, prouči i ezan i ikamet za namaz koji želi da klanja.

Što se tiče validnosti namaza za koji se nije proučio ezan ili ikamet, ona nije upitna, pošto su ezan i ikamet dva zasebna ibadeta koji nisu uvjet za validnost namaza. Tako da ako se desi da neko klanja namaz bez proučenog ezana ili ikameta, mi kažemo da je njegov namaz validan, a zasebno je pitanje da li je na taj način on grješan ili ne, tj. da li je ostavio obaveznu stvar ili nešto što je pohvalno. A Allah najbolje zna!
_____________________________________________________________

5. Validnost namaza osobe koja ne može čuvati abdest (sahibi-uzr)

PITANJE:

Poštovani! Molim vas da mi odgovorite na sljedeće pitanje: Koliko je namaz ispravan osobi koja zbog bolesti (problemi sa bešikom) ne može da sačuva abdest? Unaprijed vam se zahvaljujem na odgovoru! Da vas Allah, dž.š., nagradi svakim dobrom!

ODGOVOR:

Uvaženi moj brate u vjeri, islam u svome savršenstvu nije ostavio nijedno pitanje, ili stanje u kojem se čovjek može zadesiti a da mu za to nije ponudio odgovor.

Prvo, kada se radi o zdravoj osobi, ako bi takva osoba svjesno klanjala bez abdesta, njen namaz ne bi bio validan i u svemu tome počinila je veliki grijeh. Allahov Poslanik je kazao: ”Allah neće primiti namaz nekog od vas ko nije pravno čist, pod abdestom, sve dok se ne abdesti, očisti.” (Buharija i Muslim)

Kada je u pitanju bolesnik, osoba koja ima problema sa prostatom, nekontroliranim istjecanjem mokraće, zatim osoba koja ima problema sa nekontroliranim ispuštanjem vjetrova, ili žena koja ima neprestano krvarenje (ar. mustehada), a koje islamski učenjaci nazivaju stručnim terminom ”sahibi uzr”, u pogledu spomenute osobe učenjaci su kazali sljedeće:

Osoba koja ne može da sačuva pravnu čistoću (abdest), a što se ogleda u neprestanom krvarenju, ili ne može da kontrolira vjetar, ili žena koja ima neprestano krvarenje, može biti u jednoj od dvije situacije:

Da je izlazak jedne od prethodno spomenutih stvari kontinuiran, bez periodičnog prestanka;
I da je izlazak spomenutih tečnosti periodičan, kao što je izlazak mokraće u periodu nakon mokrenja, nakon čega se to zaustavlja.

Kada je u pitanju osoba koja ima kontinuirano istjecanje nečega što u osnovi kvari abdest, takva osoba će nakon što nastupi namaz očistiti eventualnu nečistoću sa spolnog organa ili sa nekog drugog dijela tijela, a isto tako i sa odjeće, maksimalno se potruditi da na neki način, maramicom ili nekom mekanom krpom, spriječi dalje istjecanje, i nakon toga abdestiti. Potom će klanjati namaz, bez obzira da li osjeti da je u toku namaza nešto isteklo ili ne, i tako obavljen namaz bit će validan.

Kada je u pitanju osoba koja ima periodično istjecanje spomenutih stvari, takvoj osobi nije dozvoljeno da klanja bez abdesta, ako je period prestanka kraći od perioda između dva namaska vremena. Spomenuta osoba obavezna je da sačeka period prestanka istjecanja onoga što u osnovi kvari abdest, i kada nastupi period u kojem nema istjecanja, propisno će se očistiti, potom abdestiti i klanjati. A Allah najbolje zna!

Na pitanja odgovorio Elvedin Pezić, prof.

Related posts

Leave a Comment